Zöldellő egyház

A Royal Mile utcaköveit koptatom és kíváncsiskodás közben ér az alkony. Az Edinburgh Castle-től lefelé ereszkedve, mintha magam után húznám az est palástját, mert mire a Skót Parlamenthez érek,

 

 

leginkább csak az apró fények játékában gyönyörködhetek. Így a nyolc építészeti díjjal kitüntetett remekműből, ami fémet, gránitot és tölgyfát ötvöz, csak a lábazaton elhelyezett idézetek vonják magukra a figyelmem. Többek között Robert Louis Stevensontól, Andrew Carnegietől, Robbie Burnstől, Walter Scottól származó szösszenetek olvashatók itt, és igen inspiráló, hogy üres mélyedések vannak kialakítva a falban a jövendő nagy elméi számára. Az Óváros szellemi kavalkádjában az ősök kőbe álmodott monumentumait, mint John Knox, Robert Fergusson, David Hume már az új nemzedék bitorolja, ahogy gitárral, énekszóval, pantomimmel, akrobatikus mutatványokkal helyet követelnek maguknak. Többnyire kamasz fiatalok élnek a világraszóló placc nyújtotta lehetőséggel - ahol minden földrész képviselteti magát turistának álcázva -, hogy a művészet iránti rajongásuk felkeltse az arra járó idegenek figyelmét.

Hume szobrának könyvet tartó mesterkéltsége és az ugyanabban a pillanatban megejtő természetes bája, ahogy csupasz lábujjaival integet az arra járók felé, megcsiklandozza emlékezetemet és felvillan a filozófus megszívlelendő bölcsessége: „A természeti teológia tudománya a legmélyebb és a legnehezebb az összes tudományok közül, a legérettebb ítéletet kívánja meg a tanulótól és csakis az összes tudományokban már felvértezett elmére szabad rábízni." Lehet, hogy Hume korában a legnagyobb kihívást az isteni világ zártsága, az emberi praktikák útján történő kikutathatatlansága okozta, ezért is javasolta, hogy az ismeretek teljes fegyverzetében induljon el a bátor felfedező. Ma az egyházaknak nem csupán az isteni lét ill. nemlét kötélhúzásában kell helytállniuk, hanem az etnikai sokszínűség, a biotechnológia, az azonos neműek kapcsolata, a világméreteket öltő szegénység, a szűnni nem akaró háborúk és a klímaváltozás egyre égetőbb kérdéseiben is. Viszont korunkban sem lehet csak a teológia oldaláról megfogalmazott tételekkel igazságot tenni, hanem szükséges a természet-, a műszaki-, a társadalom-, a bölcsészettudományok és a művészet megközelítéseit beépíteni a megoldási javaslatokba. A környezettudatos szemlélet egyik példásan jól működő modelljét igyekezett ellesni a Magyar Református Egyház három fős delegációja (Karsay Eszter lelkipásztor, Kodácsy Tamás egyetemi lelkész és Szalay László Pál lelkipásztor) március 4-6 között a „bogáncsok földjén", Skóciában.

„Új utakon járok, új igém támad...", mondaná Zarathusztra, de nekem inkább egy új szavam van a történtekre: öko-gyülekezet. Talán az első hangzásra furcsa szóösszetétel nem más, mint a keresztyén emberekben felmerülő környezetvédelmi problémákra adott felelősségteljes válasz a gyülekezeteken belül. Nagy-Britanniában és Írországban állami források bevonásával (ENCAMS) már 10 éve zöldül az egyház. Egyház, írom így átfogóan, hiszen ökumenikus szellemben lépnek fel a ránk bízott világ megóvása érdekében a Church of Scotland, a Scottish Episcopal Church és a United Reformed Church. Az utazásunk alapjait az a megállapodás szolgálta, amit a Magyar Református Egyház Zsinatának elnöksége és a Church of Scotland delegációja írt alá még az elmúlt évben, 2010. októberében. A öko-gyülekezet magyarországi népszerűsítésének első lépéseit pedig az Európai Keresztyén Környezetvédelmi Hálózat (ECEN) támogatja. A kétoldalú kapcsolatnak a célja, hogy átvegyük és a helyi lehetőségekhez idomítsuk a skót öko-gyülekezet programot. Szükséges továbbá, hogy a figyelem középpontjába kerüljön annak a lehetősége, hogy az egyházak környezetbarát módon is működhetnek. Tudatosítani kell a gyülekezetek tagjaiban, hogy a keresztyén embereknek a teremtett világ megóvásában kiemelt felelősségük van.

 

ko_congregation_2011_029a.JPG&x=482&y=34

A tapasztalatcsere március 4-én du. kezdődött Edinburghben, a Püspöki Palotában. Közvetlenül a megérkezésünk után 3/4 órával már John Christie (a skót egyház közgyűlésének moderátora) asztalánál ültünk és hallgattuk a bangladesi élményeit, hogy milyen sikereket értek el a klímaváltozás tekintetében az esőerdők visszatelepítésével, valamint kitért az egyházi lobbi eredményességére is. A délután további része egy szűk körű, de annál izgalmasabb megbeszélést tartogatott a számunkra. Lehetőségünk nyílt az Eco-Congregation program vezetőivel megvitatni azokat a kérdéseket, amelyek közelebb visznek minket egy sikeres magyarországi projekt megvalósításához. A kerekasztal beszélgetést megtisztelték a jelenlétükkel Aniko Schuetz (Church of Scotland), Chris Boles (Roman Chatolic Church), Margaret Warnock (Eco-Congregation), Gordon Hudson (Eco-Congregation) és Adrian Shaw (Church of Scotland). A tapasztalatcsere magvát az képezte, hogy milyen motivációs rendszer segítségével lehet ösztönözni a gyülekezeteket, hogy bekapcsolódjanak az öko-gyülekezeti láncba. Továbbá annak a kritériumrendszernek és ellenőrző hivatalnak a körvonalait próbáltuk elképzelni, ami segítségével hosszú távú és eredményes működést lehet biztosítani hazánkban a zöld kezdeményezésnek.

Az Eco-Congregation nagy gondot fordít arra, hogy minél több emberhez, közösséghez eljusson a környezettudatos élet keresztyén formája. Tehát a kommunikáció mintegy elsődleges fegyver a kezünkben, hiszen a körülöttünk lévő világ pusztulása egy nagyon érzékeny és fájó pontja a civilizációnak. Ennek jegyében Eco-Congregation Scotland Newsletter címen folyóiratot adnak ki, ami idén februárban a 18. számmal jelentkezett. Természetesen a világhálón is elérhetőek a programba eddig bekapcsolódott különböző nemzetek honlapjai és az ott folyó munkáról szóló beszámolók a www.ecocongregation.org linken. Már kapható a Zöld Biblia (The Green Bible), ami újrahasznosított papírból készült, és azok az igeversek, amelyek a teremtett világ védelmét alátámasztják és erre ösztönöznek, stílszerűen zölddel vannak szedve a szövegben. Skóciába eddig több száz gyülekezet csatlakozott az eco-congregation zöld kezdeményezéshez és 273 megvalósult környezetvédelmi projekt van a hátuk mögött. A sikeres gyülekezetek számára, -akik a központi kritériumrendszernek megfelelő, úgymond mérhető eredményt produkálnak,- alapították az öko-gyülekezeti díjat, amit eddig 90 közösség vehetett át.

13 modulon keresztül lehet eljutni az áhított célig, aminek az első lépése a regisztráció, majd az első szintet 6 modul teljesítésével érjük el, aminek a neve: Növekedés a hitben és a megértésben. A következő szintre újabb három modul kipipálásával léphetünk, aminek a mottója: Tedd Isten házát környezetbaráttá. A harmadik szint, már nem csak a saját porta rendbetételét irányozza elő, hanem a globális kitekintésre ösztönöz, 4 modult tartalmaz és a neve: Változó élet, változó közösség. Aki veszi a fáradtságot és regisztrál, már előre láthatja a különböző szintek irányultságát, hiszen az első modulban, mintegy önellenőrzést végezhetünk, hogy a mi közösségünk/gyülekezetünk hol áll a környezettudatos életben.

Ha beletekintünk a modulokba, akkor azt látjuk, hogy a második részegység az istentisztelet háztáját elemzi. Vizsgálódásunkat a következő kérdések útján végezhetjük el: Milyen gyakran téma a környezetvédelem az istentiszteleten? Az imádságban miként jelenik meg a teremtett világ iránti felelősség? Hogyan talál kapcsolatot az istentisztelet és az Isten teremtésben adott ajándékai? Ennél a kérdésnél a jobb megértés érdekében lássuk az ikszelhető válaszokat is: templomon kívüli istentisztelet, imaséta, természetes anyagok használata az istentiszteleten, és háztáji kenyér és bor osztása az úrvacsorán.

A 10. modul, hogy a végéről is lássunk egyet, a személyes életstílus. Ez már az utolsó, harmadik szint teljesítésének az egyik kritériuma. Itt is egyszerűen mérhető és megvalósítható kérdések/ajánlások találhatók: a gyülekezet újságában zöld ötleteket adni, plakátokat kihelyezni és azon keresztül informálni az embereket a civil környezetvédelmi kezdeményezésekről, szelektív szemétgyűjtő pontokat kialakítani, népszerűsíteni a gyalogos közlekedést és a kerékpárhasználatot. A lépcsőfokok többek közt a bankunk öko-szemléletét, a saját földterületünk használatának mikéntjét és még az ingatlanok rendbetartásához használt tisztítószereket is firtatja.

A magyarországi öko-gyülekezeti program alkalmazása mindenek előtt gondos előkészítést igényel. A megbeszélés során praktikus ötletek merültek fel, pl.: az újrahasznosított papír központi terjesztése a négy egyházkerületben az irodai és oktatási szükségletek betöltésére. Elgondolkodtató lehet az alkalmazásnak az a módja, hogy külön kritériumrendszert dolgozzunk ki a falusi és városi közegben működő gyülekezetek számára. Az első lépés az is lehetne a hazai gyülekezetekben a zöld szándék kinyilvánítására a regisztráció mellett, hogy mérjék fel a saját gyülekezetük természeti kincseit, aminek a védelme közvetlenül rajtuk áll.

A látogatásunk második napján, március 5-én részt vehettünk Bridge of Allan-ben az éves rendes öko-gyülekezeti konferencián. A találkozón 30 gyülekezetből több mint százan képviseltették magukat. A központi téma a mindennapi kenyér volt, amiről élő példák felhasználásával nagyon érzékletes képet festett nyitó szolgálatában a Christian Aid Scotland vezetője, Kathy Galloway. A Jn 6:1-12 alapján párhuzamot vont a Jézust követő sokaság szükségletei és egy névtelen, 12 éves kenyai gyermek között, aki a repülőgép futóművének mélyedésében akart elmenekülni az éhhalál elől. A prédikációja végén pedig a mennyei lakomát vetítette elénk, azzal a felszólítással, hogy amíg az eljön, osszuk meg a kenyerünket a rászorulókkal. Kedves gesztusa és gyakorlati mozzanata volt a találkozónak, hogy minden gyülekezet kapott egy facsemetét, amit majd odahaza, a gyülekezet földjébe kell elültetniük. Más jövőt is elképzelhetőnek tartott az ajándékozó a berkenye, nyír és madárcseresznye fáknak, ha átadhatják azokat más közösségeknek, hogy ott is plántálódjék egy új öko-gyülekezet.

Délután hat féle ötletbörzéből választhattak a jelenlévők, amiket két felvonásban tartottak meg, hogy senki ne maradjon le az őt érdeklő témáról. A klímaváltozás, a biodiverzitás, a tisztességes kereskedelem, a skót fafeldolgozás, a Christian Aid mozgalom és magyar ökogyülekezi kezdeményezés egyaránt terítékre kerültek. A beszélgetéseket a témák elismert szakértői koordinálták. Magyar részről az ötletbörzét Kodácsy Tamás vezette, aki az elmúlt évek hazai kezdeményezéseit osztotta meg a résztvevőkkel. Megismertette a hallgatóságot az elmúlt évek próbálkozásairól, programjairól. Beszélt arról, hogyan nőtte ki magát ez a kezdeményezés ökumenikus szintre és lett országszerte népszerű Teremtésünneppé (www.teremtesunnepe.hu). Elkalauzolta a részvevőket egy érdekes magyar szóösszetétel, az Egyháztáji kapcsán, ahhoz a kísérlethez, hogy miként tudnak egymásra találni haszonelvű közvetítők nélkül a vidéki termelők és a városi fogyasztók (www.egyhaztaji.hu). Végül pedig beszámolt a legújabb, államilag támogatott ökumenikus projektről, ami a Tradicionális és Innovatív Értékek Dialógusban (TIÉD) néven fut és 10 hónap alatt 12 települést ér el a 2011-es évben. Vállalásuk szerint szakemberek bevonásával, előadások, fórumbeszélgetések, vetélkedők során népszerűsítik a környezettudatos gondolkozást és fenntartható életmódot.

A hazautazásunk napján az áldást az edinburghi Greyfriars gyülekezetben kaptuk. Az istentisztelet mélyen érintő pillanata volt, amikor egy néger kisfiú keresztelőjére került sor. Az egész gyülekezet középre vonult és a szertartás közben körbeöleltük James-t, valóságosan, fizikálisan megélve azt, hogy befogadtuk őt magunk közé. Mindenki mosolygott és a megilletődöttségnek a szikráját sem éreztem, sokkal inkább az áhítatnak. Ennek a lelki közösségnek a bensőséges fuvallata emelt fel a magasba, és nem a kifutópályán a több ezer lóerős hajtóművek. Lehet, hogy meghökkentő első nekifutásra az egyház és a környezetvédelem házasítása, de nem szabad idegenkedve kezelnünk. Ahogy a mulatt kisgyermeket befogadták cselekvő módon a greyfriarsi gyülekezetbe, úgy kell nekünk is együtt mozdulnunk e régi-új eszme meghonosítása érdekében. Ha a Lélek indít bennünket, legyünk mi is részesei az Eco-Congregation Scotland 2011-es imádságának, ami így hangzik: „Teremtő Istenünk, köszönjük Neked, hogy újra bizonyosak lehetünk abban, hogy a telet a tavasz, a halált a feltámadás követi és egy nap a sötét Föld zölddé változik. Nap nap után tapasztaljuk, hogy a Föld a fény felé fordul, s ezt a reménységet megosztjuk azokkal, akiknek ezekben az időkben szükségük van rá. Köszönjük Neked, amit előre haladhattunk nemzetileg és nemzetközileg a klímaváltozás megoldásában. Adj nekünk kérünk elhivatottságot, hogy képesek legyünk folytatni a mi küldetésünket a 2011-es évben, hogy egy nap az emberek, minden nemzetből élvezhessék a kiegyensúlyozottabb éghajlatot. Ámen."

 

Szalay László Pál

lelkipásztor

 

Telkibánya, 2011. március 15-19.

Forrás: tollal.hu