Nincs annál nyomasztóbb érzés, mint amikor szárnyalhatunk, de mégis be vagyunk zárva. Minden repülőút alapvetően ilyen: üvegházban repülünk, amelyben egy több tonnás gép felemelkedése miatt egyre több oxigént használunk el.
Az Európai Egyházak Konferenciájának 14. budapesti Nagygyűlésére érkezők is tudták ezt. Volt aki vonattal, volt aki autóval, de a legtöbben repülővel érkeztek. Más nemzetközi konferenciákhoz hasonlóan itt is lehetősége volt a résztvevőknek arra, hogy ha már mindenképpen utazniuk kellett, akkor az üvegházhatást valamilyen módon ellensúlyozzák.
A konferencia egyébként több módon is ügyelt arra, hogy ne növelje nagyon karbonlábnyomát:
1. Ahol csak lehetett, újrapapírt használtak. Az újrapapír használatával fákat menthetünk meg, amelyek a széndioxidot oxigénné alakítják, ezzel csökkentik az üvegházhatást.
2. Törekedtek arra, hogy a konferencián az étkezéseknél a menüben kevesebb hús szerepeljen. A húsfogyasztás nagyban hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok kibocsátáshoz. Ennek legfőbb okai az intenzív ipari marhatenyésztés, illetve a marhatakarmányként használt nagyszámú szójaültetvények miatti tömeges erdőirtás, valamint a hús feldolgozása és szállítása. A húsfogyasztás csökkentése tehát egy fontos eszköz a klímaváltozás elleni küzdelemben.
3. Önkéntes adományokkal támogathatták az ökumenikus „Gyümölcsfák a papkertben” programot, amellyel újabb fák ültetését segítik elő.
A „Gyümölcsfák a papkertben” program 2011. szeptemberében indult, ahol a kormány, az evangélikus és református egyházak, valamint más szakmai szervezetek (Génbank Tanács, Gyümölcsész Hálózat) képviselői egyezményt írtak alá arról, hogy a Kárpát-medence őshonos gyümölcsfáit megőrizzék. Ehhez az egyezményhez később a római katolikus egyház is csatlakozott. A parókiák kertjeiben így őshonos gyümölcsfákat ültethetünk, amelyhez a facsemetéket megfelelő adottságok esetén most a tápiószelei Növényi Diverzitás Központ ingyenesen biztosítja. Az őshonos gyümölcsfás papkertekkel egy természetes génbankot hozhatunk létre. Ebben a hosszú távú programban az egyház azért lehet partner, mert a fák ültetését és gondozását nem a fakitermelési profit reményében teszi – a gyümölcsfák egyébként is lassabban nőnek –, és a parókia földjének az eladásától (ennek következtében a gyümölcsfák kivágásától) sem kell igazán tartani.
A program mottója az a Luther Mártonnak tulajdonított idézet, mely szerint „ha vége is lenne holnap a világnak, én ma mégis ültetnék egy almafa csemetét”. Talán soha nem volt annyira időszerű ez a mondat, mint ma. Az egész világon folyamatosan nő a széndioxid kibocsátás, amely átlagosan kb. 4.7 tonna/fő. Ezzel szemben egy fa 20-30 kg széndioxidot tud feldolgozni, így elég nagy erdőre lenne szükségünk ahhoz, hogy eltakarja karbonlábnyomunkat.
Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen fát ültetünk. Ha nem a táj adottságának megfelelő erdőtelepítés történik, akkor lehet, hogy rövid távon az gyors haszonnal kecsegtet, de távlatokban csökkenti a fajok sokszínűségét és megváltoztatja a talaj és környezet jellemzőit. Előbb-utóbb így kihalnak a természetes, őshonos fafajták, különösen őshonos gyümölcsfákat nehéz találni a faiskolákban. A lutheri mondatot ennyivel egészíthetnénk ki a program szerint: „ha vége is lenne holnap a világnak, én ma mégis ültetnék egy őshonos almafa csemetét”. Ebben a mondatban a már igen és a még nem feszültsége jelenik meg, a keresztyén felelősségvállalással. Egyrészt furcsa reménység lüktet itt, amely a holnapi világvége előtt még csak azért is ültet egy fát, bár ennek felnövekedését nem érné meg a világ. Ha viszont az agyonvegyszerezett és génmódosított világ vége előtt egy nappal lesz még őshonos almafa csemeténk, az azt jelenti, hogy volt aki óvta a teremtett világot. Amikor várjuk Jézus Krisztus visszajövetelét, nem csak az a kérdés, hogy mikor jön el, hanem az, hogy mivé lesz a jónak teremtett világ, amelybe visszajön.
Ez a múlt és a jövő különös összekapcsolását jelenti. Lehet, hogy a papkertben a gyümölcsök érését nem érjük meg, lehet, hogy a facsemeték elsőre nem is maradnak meg. “Igaz, hogy van egyfajta buta és patetikus optimizmus, amelyet el kell ítélnünk. Viszont azt az optimizmust, amely a jövőt akarja, soha nem szabad lebecsülni. Még akkor sem, ha századjára is tévesnek bizonyult.” (Dietrich Bonhoeffer, Börtönlevelek, 1945)
Kodácsy Tamás
Hozzászólások