Komposztünnep 2020 FELHÍVÁS

Kedves Pedagógusok, Diákok, Közösségek, Civilek!

Idén 10. alkalommal hirdeti meg a Galgamenti Népfőiskola és a Humusz Szövetség a Komposztünnephez (október 10.) kapcsolódó pályázatát.

A 2020-as Komposztünnep fő témájául a nemzetközi “Biodiverzitás szuper éve”-t választottuk. Arra hívjuk fel idén a figyelmet, hogy a talajban és a komposztban mekkora óriási sokszínűségben fordulnak elő az apró élőlények.

Mint minden évben, idén is teszünk módszertani, aktivitásra ösztönző javaslatokat korosztályonként.

Arra hívunk Benneteket, hogy októberben valósítsátok meg saját csoportotokban, osztályotokban, közösségetekben ezeket az aktivitásokat. Fényképes és szöveges beszámolóitokat pedig várjuk szeretettel és kategóriánként a legjobbakat idei évben is igyekszünk szemléletformáló ajándékcsomaggal díjazni. 

Bármilyen a komposztálás témájához kapcsolódó tevékenységgel lehet pályázni. A 2019-es Komposzt Ünnep beszámolója ide kattintva érhető el. 

 Jelentkezési határidő:  2020. október 10. 24:00 A jelentkezési lap kitöltéséért  kattints IDE

komposztalj

Magukat a tevékenységeket október hónap folyamán bármikor meg lehet valósítani, akár egynapos, akár egy hetes, akár több hetes időszakban.

A tevékenységeitek beszámolóival pályázhattok a legjobbak díjára, kategóriánként a 3 legötletesebb pályázatot díjazzuk. A pályaművek (5 kép, jpg, jó felbontású, valamint külön egy szöveges fájl) beérkezési határideje: 2020. november 20, péntek 24:00 óra.

Beküldés módja: e-mailben a komposztunnep@gmail.com címre. A levél tárgyában szerepeljen az intézmény/csoport/szervezet neve.

Eredményhirdetés: 2020. december 12.

 

Fontos dátumok tehát:

2020. október 10. Regisztráció https://forms.gle/RAUtd9xxAKdVHYPFA

2020. október során: programok megvalósítása helyben

2020. november 20. Beszámolók beküldési határideje

2020. december 12. Eredményhirdetés

 

Idén is teszünk kategóriánként néhány témajavaslatot:

Javaslat óvodai, bölcsődei csoportoknak

1. Ásónyomnyi természet – megfigyelések 

Az óvoda udvarának több pontjáról vegyünk egy-egy ásónyomnyi földet, mintaképpen. Tegyük tálcára, szimbólummal jelöljük, hogy melyik milyen területről származik. A talajok más-más adottságúak legyenek például: kerti talaj, építkezés utáni talaj, homokozóból származó talaj stb. Már három különböző ásónyomnyi mintával is jól érzékelhető különbségeket fognak látni a gyerekek! Készítsünk szórófejes flakonba vizet, törlőpapírt, csipeszt, nagyítót. Vizsgálódásunk során óvatosan bontsuk szét a földet, keressünk élőlényeket, talaj darabokat. ásonyomnyiföld 

  • Nézzük meg, van e furat, járat, élőlény vagy annak nyoma? Milyen élőlényekkel találkozunk?
  • Nézzük meg a színeket! (homokos – sárga talaj vagy termékeny fekete?)
  • Nézzük meg a részeket! (kavics, sóder darabos vagy szemcsés, morzsalékos?) 
  • Melyikben van élet, miért, mit gondoltok? (Nagyító, csipesz stb-vel lehessen benne keresgélni, amit találtak lerajzolhassák)
  • Melyikbe ültetnél növényt? Miért?

Beszélgessünk az egészséges talajéletről, a giliszták szerepéről!

 

2. Barkácsoljunk földigilisztát, ugróvillások körébe tartozó gömböcugrókát!

Eszközök lehetnek fagolyók, gyöngyök, papírgalacsinok, maradék fonalak, rossz zoknik, illetve természetese alapanyagok a zöldséges kertből!

giliszta bábu

 

Itt egy kedves kis földigiliszta, amit ajándékba készítettek a pedagógusok!

 

 

 

3. Mese a gömböcugrókákról, makrofotókkal illusztrálva

A talajélet fontos szereplői sokszor annyira aprók, hogy szabad szemmel észrevehetetlenek. Ismerkedjünk meg ezekkel a különös teremtményekkel Tündézug meséin keresztül, illusztrációként pedig vetítsünk természetfotókat.

A mesét és fényképeket készítette Ujvári Zsolt biológus, természetfotós 

 Itt látható pár nagyon közeli kép az ugróvillás gömböcökről!

gömböcök

 

 

 

 

A mese ide kattintva letölthető.

Az illusztrációt segítő ppt diasorhoz görgess  alap aljára a csatolmányokhoz!

 

Javaslat iskolai csoportoknak

1. Beltéri vermikultúra – vermikomposzt készítése és gilisztákkal betelepítése, majd a tápanyagok bontásának bemutatása (videóban, képsorozatban)

 - Baranyai Vitália talajkutató ajánlásával

Mit is jelent a vermikomposztálás, vermikultúra kifejezés? Egy zárt térben zajló gilisztákkal megvalósított komposztálás, melyhez a szükséges anyagokat (friss konyhai szerves maradék: zöldségek, gyümölcsök héja, stb. és magas széntartalmú alom: kartonpapír, WC papír guriga, stb.) és körülményeket (nedvesítés, hőmérséklet, levegőztetés, lyuggatott műanyag láda, sötétítés) biztosítjuk. A keletkező csurgalékot (komposzttea) a rendszerből el kell távolítani, virágok öntözésére kiváló 1:10 arányú higításban.

Arra bíztatjuk az iskolásokat, hogy egyrészt nézzenek utána ennek a folyamatnak (lsd. források), majd tanári segítséggel állítsák össze a kísérletet, vörös trágyagilisztákat (Eisenia Fetida) telepítsenek bele és képekkel illetve képsorozattal kísérjék végig a tápanyagok feldolgozásának folyamatát, a rendszer stabilizálódása után kb. 20-25 napig. A gilisztáknak szükségük van néhány hétre ahhoz, hogy akklimatizálódjanak az új helyükön, ezt követően érdemes a kísérletezést elkezdeni. Time lapse videó is összeállítható a fotókból, amint azt, ezen a videón is láthatjuk. https://www.youtube.com/watch?v=n9Mnf9ysNSs&feature=emb_logo 

Ajánlott források:

Komposztálás a lakásban - https://www.turistamagazin.hu/hir/komposztalas-a-lakasban

https://sokszinuvidek.24.hu/kertunk-portank/2017/01/31/20-nap-2-percbe-s...

http://reginakert.blogspot.com/2013/02/megerkeztek-gilisztak-vermikultur...

https://youtu.be/aFFTNv2cE34

https://www.redwormcomposting.com/getting-started/

https://www.youtube.com/watch?v=XGq-eEeCRvw

2. Élőlények a komposztban - Baranyai Vitália talajkutató ajánlásával

A komposztba kerülő anyagok is sokféle szerves anyagot jelentenek, minél változatosabb, annál változatosabb élőlény közösség alakul ki rajta. Alapvetően egy keveréket képezünk a komposztálóban, mégpedig a barna, szénben gazdag fás részek (ág-gally apríték, szalma, avar kezeletlen fa forgácsa, illetve akár a festékmentes kartonpapír) mellett zöld növények (fűkaszálék, nyesedék, gaz, zöld leveles ágak daráléka) nitrogénben gazdagabb elegyéről van szó, melyhez jönnek a szintén inkább nitrogénben gazdag konyhai nyers zöldhulladékok. Ezen a sokszínű táplálékon biológiailag igen sokszínű élet indul el. A humuszképződés különböző fázisaiban más-más élőlényeké a szerep. A szerves anyagok lebontásakor a mikroszkópikus élőlények (baktériumok, gombák, egysejtűek) jelennek meg, az átalakulás - felépülés szakaszában atkák, ászkák, férgek, bogárlárvák, földigiliszták, ugróvillások, hangyák, csigák, fonálférgek stb... Az érési szakaszban megint gombaféléké a főszerep. De eközben a komposzt vonz olyan élőlényeket is, mint a madarak, vagy a vakond, a sün, akár a cickány is. Így tehát számtalan élőlény számára nyújt lakó és táplálkozó helyet a komposztáló. 

Ezeket az élőlényeket lehetőségeitek szerint figyeljétek meg vagy mikroszkópos vagy szabad szemű vizsgálatokkal. Tanáraitok segítségével határozzátok meg az élőlényeket. Tablón rajzokkal, fotókkal illusztráljátok a látottakat.

Ajánlott források:

https://www.permaforum.hu/permaforum/index.php/blog/entry/csodasan-diver...

Dr. Forró Edit tanfolyama nyomán - https://kertlap.hu/komposztalas-elmeleti-alapjai/

A komposzt is érték c. könyv 10-11. oldal http://www.hermanottointezet.hu/sites/default/files/a_komposzt_is_ertek.pdf

http://cwmi.css.cornell.edu/compostingintheclassroom.pdf

https://www.nrcs.usda.gov/wps/portal/nrcs/main/soils/health/biology/

3. Online feladatok karantén esetére komposztálás témájában 

Dobble kártyajáték komposztos képekkel

Ide kattintva letölthető a Dobble kártyajáték komposztos változata. Segítségképpen a képek neveit és a játékszabályokat leírtuk ebben a dokumentumban.

Akár saját verziót is készíthettek otthon ennek a programnak a segítségével. 

Online játékok kicsiknek és nagyoknak a Zöld Matek ajánlásával

Memória kicsiknek:

Komposztlakók

https://learningapps.org/display?v=p2hsqq4yt20

Csoportosító feladat kicsiknek:

Mi van a komposztban?

https://learningapps.org/display?v=puhyn20ja20

Memória nagyobbaknak:

Ezt tedd a komposztálóba

https://learningapps.org/display?v=pe6z282mc20

Szókereső:

Tervezz egy komposztálót

https://learningapps.org/display?v=pj30b2uft20

Sorrend:

a komposztálás lépéseit sorrendbe is teheted!

https://learningapps.org/display?v=pc5ycmscn20

Akasztófa:

Mi kerülhet a komposztba?

https://learningapps.org/display?v=pgt951zzt20

gyelem! Csak ékezet nélküli szavak jöhetnek szóba, ezért viszonylag szűk a lehetőségek száma.

Kvíz nagyoknak:

Mit tudsz az otthoni komposztálásról?

https://learningapps.org/display?v=pwvfc395320

 

Javaslat alkotóknak

Plakát alkotása

ICAW

2021-es plakát felhívás International Compost Awareness Week (ICAW) Témája: Grow, Eat, COMPOST…Repeat! Angolul készítendő plakát a nemzetközi szervezet felhívására – részletek itt érhetőek el! 

https://www.compostfoundation.org/ICAW/ICAW-Poster-Contest-Rules

Az angolul jól hangzik ez a rövid frappáns cím (Grow, eat, COMPOST, repeat!) magyarul például így hangozna: „Termelj, táplálj, komposztálj, kezd újra a körforgást.” 

A plakát versenyt (2021-re) meghirdető nemzetközi Facebook esemény

Javaslat civil szervezeteknek, közösségi kerteknek

Termokomposzt készítése - Baranyai Vitália talajkutató ajánlásával

Az aktívan levegőztetett termokomposztálás egy irányított komposztálási folyamat, melynek során a talaj és a növények számára hasznos mikroszervezeteket tenyészthetünk ki. Hatalmas előnye, hogy az így elkészített komposzt patogén és csíra mentes és viszonylag hamar (3-4 hónap alatt) elkészül.

„A komposztálás alapanyagait úgy állítsuk be, hogy a teljes komposzt halomban a szén : nitrogén aránya körülbelül 30:1-hez legyen. Mindemellett arra is figyelünk, hogy megfelelő arányban legyenek benne kiemelkedően magas nitrogén tartalmú, a közepes C:N arányú zöld anyagok és magas szén tartalmú fás anyagok. A három kategóriából mindnek megvan a maga szerepe és az egymáshoz viszonyított mennyiségük befolyásolja a komposztálás folyamatát és a végtermék minőségét. 

Például, ha túl sok nagyon magas nitrogén tartalmú anyagot teszünk a halomba (pl. Valamilyen állati trágyát vagy lucernát), akkor túl magasra szökik a hőmérséklet (70 C fölé), a levegő elhasználódik, anaeróbbá (levegőtlenné, rothadás irányába indulóvá) válik a rendszer és túl sokszor kell megforgatni. Ha viszont kevés a magas nitrogén tartalmú anyag, akkor a komposzt nem melegszik fel és nagyon lelassul a bomlási folyamat. Arra törekedjünk a halom összeállításánál, hogy minimum 50 C-ra felmenjen a hőmérséklet, de ne menjen 70 fok fölé. A zöld és a fás anyagok arányával állítjuk be azt, hogy mennyire szeretnénk inkább a baktériumoknak vagy inkább a gombák elszaporodásának kedvezni a folyamat során. A talajok jelentős részében hatalmas hiány van a gombákból, ezért érdemes gombás irányba eltolni a komposztot.

A komposzthalom összeállítás után mérjük a halom hőmérsékletét, forgassuk az összetevőket szükség szerint, vezessük a jegyzetben látható segédtáblázatot. Tapasztalatainkat foglaljuk össze képekben, szöveges formában is.

Ajánlott források:

Permakultúra képzési jegyzet 67-72.oldal - https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/11/permakultura.pdf

https://youtu.be/jErga1eP718

Beszámolók beküldése

A beküldendő beszámolók tartalmazzanak egy 1-2 oldalas írásos dokumentumot, valamint külön csatolmányként várjuk az események során készült fényképeket (3-7 db, jó minőségű, megfelelő megvilágítású, .jpg formátumú kép) Beküldésekor tüntessék fel az e-mailben az intézmény / közösségi kert / szervezet nevét, a felkészítő pedagógust / csoportvezetőt és a pályázó csoportot, annak létszámát is. 

A posztert készítő művészeti alkotóközösségek plakátjainak mérete álló A2-es nagyságú legyen, .jpg formában küldjék meg email címünkre.

Beküldési cím: komposztunnep@gmail.com

Beküldési határidő: 2020. november 20, péntek 24:00 óra.

 

Eredményhirdetés: 2020. december 12. 


További tájékoztatás kérhető a komposztunnep@gmail.com e-mail címen vagy a +36 1 386 2648 telefonszámon.

Díjazás

Óvodai / Iskolai / középiskolai /közösségi kert vagy civil szervezet / alkotóközösségi kategóriákban díjazzuk a legkreatívabb pályamunkákat. A nyeremények a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, az Oázis kertészet és a Humusz Szövetség felajánlásából kerülnek összeállításra.

Az alkotóközösségek pályamunkáit kiállítjuk a Humusz Ház oktatótermében, a legjobbat pedig azzal jutalmazzuk, hogy a 2021-es Komposztünnepet az ő plakátjuk segítségével hirdetjük meg.

A díjakat 2021. januárban juttatjuk el a nyerteseknek. Minden résztvevő csoport digitális formában emléklapot kap. (Résztvevőnek azt számítjuk, aki határidőig regisztrál és a megvalósított programról határidőig a beszámolót is megküldi.)

Együttműködő partnerek és támogatók:

 mkne oazis:kerteszet       zöldmatek

Forrás: humusz.hu